Some työnhaun apuna

  • Jaa Facebookissa
  • Jaa Twitterissä

Työhaun kanavana some on välttämätön sekä työnantajalle että hakijalle. Työpaikat eivät ole vain työnhakusivustoilla jo siitäkin syystä, että ilmoittelu ko. sivustoilla on yrityksille kallista ja usein tehotonta. Yritykset myös mielellään palkkaavat henkilön suhdeverkostojensa kautta siksi, että tätä kautta tuleva henkilö on suositeltu ja hänen osaamisensa on tiedossa. Näin palkattava henkilö on yritykselle pienempi rekryriski. Tätä voisi ajatella nepotismiksi, mutta siitä ei tässä ole kyse, vaan rekrytoinnin epäonnistumiselta suojautumisesta, sekä perinteisen rekrytoinnin työläydestä.

Myös omia verkostoja hallitaan some-kanavissa. Linkedin on hyvä väline aloittaa oman cv:n ja verkoston rakentaminen. Samalla kannattaa harjoitella videoiden tekoa, koska kuva kertoo sinusta enemmän kuin 1000 sanaa ja video enemmän kuin 1000 kuvaa. Potentiaaliselle työnantajalle tai headhunterille video on myös nopea ja tehokas tapa saada sinusta käsitys henkilönä ja osaajana.

Yksityisyrittäjälle ja oman työn myyjälle facebook on välttämätön. Web-sivu toimii hyvänä staattisena peruskanavana, mutta markkinointi ja oman tunnettuuden rakentaminen tapahtuu helpoimmin tekemällä facebookiin firmallesi/palvelullesi oma sivu.

Kannattaa muistaa, että asiallisen työprofiilin rakentaminen someen ja kanavien aktiivinen käyttö on jotakin ihan muuta kuin lasten kuvien postailu tai matkakuvien jakelu.  

Täysin välttämättömiä some-kanavat ovat markkinoinnin, viestinnän, myynnin, HR:n, graafisen alan, media-alan ja IT-alan osaajille. Kyse ei ole siitä, että nämä välineet olisivat koko ammattitaidon kova ydin, vaan siitä, että ne ovat tätä päivää työtehtävien hoitamisessa siinä missä puhelin.

Somesta ja netistä löydät myös uusia moderneja työkaluja ja alustoja, joilla voit kertoa osaamisestasi ja paketoida kompetenssiasi myyntikuntoon modernilla ja näyttävällä tavalla.